„Matematyka jest jak kurz. Jest wszędzie i już!”

Święto szkoły to czas wyjątkowy. Wielotygodniowe przygotowania, zaangażowanie uczniów, nauczycieli i rodziców zaowocowały w tym roku szkolnym prezentacją projektu w duchu „Królowej nauk” – Matematyki.

Naszą uroczystość w dniu 6 lutego zaszczycili swoją obecnością szanowni goście: Pani Burmistrz Aleksandra Paradowska, Naczelnik Wydziału Oświaty Kultury i Sportu-Pani Renata Mroczkowska, licznie przybyli Dyrektorzy szkół i przedszkoli w dzielnicy, Radni, Rodzice.

Oj, działo się na szkolnej scenie! Liczne piosenki, wiersze, zabawna historia o księciu Ułamku w wykonaniu koła teatralnego, spotkanie starożytnych uczonych i starania Sinusa o rękę Asymptoty, niecałkiem poważne rozmowy o matmie czyli kabaret „Mariolka” w wykonaniu uczniów klasy 6b - to niektóre z punktów bogatego programu artystycznego. Publiczność „szalała”, gdy szkolna grupa „Akcent” na znaną melodię zaśpiewała piosenkę „Przez sprawdziany, kartkówki i testy oszalałem”.

I wreszcie konkurs na pokaz mody inspirowany matematyką! Zaskakujące pomysły na kombinezony, garnitury, suknie wieczorowe, kapelusze czy stroje sportowe ! – Malowniczo i matematycznie prezentowali się reprezentanci z każdej klasy w zaprojektowanych i przygotowanych przez siebie strojach.

Prezentowany na szkolnej scenie program artystyczny przekonywał, że matematyka to nie tylko trudne zadania, suche liczby i abstrakcyjne figury, ale również znakomita zabawa i pasjonująca przygoda. Była to wspaniała okazja do zaakcentowania ogromnej roli MATEMATYKI w życiu człowieka. Poprzez organizację tego dnia, chcieliśmy wprowadzić trochę humoru w nauce tego niezbyt łatwego przedmiotu i pokazać jej inną, rozrywkową stronę. Ponadto, podczas przygotowań towarzyszyły nam szerokie rozważania o tym, dlaczego to właśnie matematyka jest wszechobecną w naszym codziennym życiu królową nauk.

Już Galileusz twierdził, że matematyka jest alfabetem, za pomocą którego Bóg opisał wszechświat. I rzeczywiście matematyka jest wszechobecna.

Czy możliwe byłoby powstanie wspaniałych i majestatycznych budowli jakimi są piramidy, greckie świątynie czy gotyckie katedry bez matematyki? Czy bez niej powstałyby najpiękniejsze utwory muzyczne Mozarta, Bacha, Beethovena czy Chopina? Choć wydaje nam się, że matematyka i muzyka niewiele mają ze sobą wspólnego, to jednak… za pomocą ułamków dzielimy takty na części. Mierzenie i porównywanie różnych odcinków to w matematyce cechy wielkościowe, w muzyce są realizowane przez czasowe ujmowanie różnych wartości nut. Muzyka, będąc najbardziej uporządkowaną formą sztuki, ma ogromny związek z matematyką.

Tylko pozornie ta ścisła nauka nie ma nic wspólnego z literaturą, bo przecież odnajdziemy ją w Panu Tadeuszu napisanym trzynastozgłoskowcem, czyli wzorcem wersu liczącego 13 zgłosek, czyli sylab. Również w “Ślubach Panieńskich” Aleksandra Fredry został wykorzystany ten typ wersu. Niewielu z nas zapewne pamięta, że autor „Alicji w Krainie czarów” Charles Ludwig Dodgson był wybitnym matematykiem – profesorem Uniwersytetu Oxfordzkiego. Wspaniały poeta Julian Tuwim tak pisał o swojej fascynacji matematyką: „ matematyka jest od wielu lat nieszczęśliwą miłością piszącego te słowa. Wpada on co pewien czas w trans namiętnego zakochania się w tej Tajemniczej Damie, (…), obiecuje sobie po tym romansie stokroć więcej radości i upojeń, niźli ich zaznał ze swą prawowitą, ale kapryśną i wiarołomną kochanką- Poezją. Wszystko na próżno. Dama jest niewzruszona i ani na cal nie chce przed nim uchylić rąbka swych szat. Piszący te smutne słowa nie dziwi się jej zbytnio. Odznacza się on zastraszającą, beznamiętną tępotą w tej cudownej dziedzinie nauki. Jedno nie przeczy tu drugiemu- można kobietę bardzo kochać , bardzo  jej pragnąć – a nie rozumieć". Poetę mógłby pocieszyć  Albert Einstein, z którego ust padły wspominane wielokrotnie słowa: „Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką. Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze  większe.” Ten wybitny uczony pisał: "Gdy jako dwunastoletni chłopiec poznawałem elementarną matematykę, byłem niezmiernie podekscytowany, widząc, że można dojść do prawdy na drodze samego rozumowania, bez potrzeby przeprowadzania eksperymentu. (…) Nabierałem coraz większego przekonania, że nawet przyrodę da się ująć w postaci stosunkowo prostej struktury matematycznej." I rzeczywiście historia pokazuje, że obserwacje i badanie przyrody za pomocą matematyki stało się inspiracją do wielu odkryć: jabłko Newtona, plaster miodu, układ nasion słonecznika, diament czy spirala Archimedesa znajdująca swój odpowiednik w muszli śródziemnomorskiego ślimaka.  Matematyka ma zastosowanie w budownictwie i bankowości, w handlu i rolnictwie, w kuchni i badaniach kosmosu. 

Chcemy czy nie, trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem : „Matematyka jest jak kurz. Jest wszędzie i już!”

 

 

Kontakt

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica
05-075 Warszawa
ul. Armii Krajowej 39

Tel.: 22 773 90 52
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.