Barwne stroje, wycinanki, pająki i bardzo dalekie podróże…  to wszystko mogliśmy oglądać i poznawać w czasie wycieczki do ziemi łowickiej  –  słynącej na cały świat kolorowych procesji Bożego Ciała, pięknych strojów ludowych i wycinanek oraz bogatej tradycji ludowej i historii.

Z Łowicza - miasta prymasów polskich pochodzili m.in.  obrońca Warszawy i jej prezydent Stefan Starzyński, Władysław Grabski – Premier II RP i twórca reformy walutowej w latach 20 XX wieku oraz wybitny artysta malarz – Józef Chełmoński, dlatego pierwsze kroki po przyjeździe do miasta skierowaliśmy do muzeum, gdzie poznaliśmy dzieje miasta i jego mieszkańców oraz bogaty folklor Księżaków, na który składają się gwara, muzyka, przyśpiewki ludowe, kolorowe stroje i rękodzieło.

Najbardziej znane na świecie są stroje łowickie i wycinanki, które dzielą się na trzy typy: kodry, gwiozdy i tasiemki. Wycinanki łowickie są prawdziwymi dziełami sztuki, mieniącymi się wszystkimi barwami tęczy. Z muzeum udaliśmy się do katedry łowickiej, dawnej siedziby arcybiskupów gnieźnieńskich, zwanej Wawelem Mazowsza. Odwiedziliśmy również Muzeum Diecezjalne, w którym mogliśmy podziwiać pamiątki z prymasowskiego skarbca takie jak: srebrne i złote ampułki i relikwiarze, haftowane złotem i srebrem szaty liturgiczne oraz stare rzeźby i obrazy. Uczniów najbardziej zaciekawił nadal działający, mający ponad 300 lat prymasowski sejf, który służył głowie kościoła do przewożenia cennych przedmiotów liturgicznych i relikwii.

Kolejnym bardzo ciekawym miejscem, w którym przenieśliśmy się w zamierzchłą przeszłość był Pałac Radziwiłłów w Nieborowie. Podziwialiśmy piękne pałacowe wnętrza, ale przede wszystkim poznaliśmy sylwetki wybitnych polskich podróżników, którzy dzięki swoim wyprawom zapisali się na kartach historii. Dowiedzieliśmy się, kto był pierwszym Polakiem, który wszedł na piramidę Cheopsa; kto jako pierwszy przywiózł do Polski banany, kto zbadał wnętrza piramid faraonów i kto w nocy błąka się po pałacowych komnatach oraz wiele, wiele innych ciekawostek, które poznacie, gdy odwiedzicie to magiczne miejsce.

Po trudach całodziennego zwiedzania udaliśmy się do parku romantycznego Heleny Radziwiłłówny – jednej z najbardziej wpływowych kobiet epoki. Księżna ściągnęła do swej "krainy szczęścia" rzeźby i zabytki tworząc tu jedno z nielicznych wówczas muzeów. Spacerując krętymi ścieżkami wśród pięknych starych drzew mogliśmy obejrzeć – domek gotycki, świątynię Diany, akwedukt i inne ciekawe budowle.

Do szkoły wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni i na pewno dużo mądrzejsi. Zachęcamy do odwiedzin tego pięknego regionu zaledwie godzinę drogi od Warszawy. Naprawdę warto!

Bogumiła Banasiak, Joanna Sokulska i uczniowie klasy 4a i 4b z SP 171

Kontakt

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica
05-075 Warszawa
ul. Armii Krajowej 39

Tel.: 22 773 90 52
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.