6 marca w naszej szkole w klasach 1-3 mieliśmy bardzo przyjemne SPOTKANIA z KSIĄŻKĄ. Przybyli bliscy z rodzin uczniów, zasiedli  na bibliotecznej kolorowej ławce czytelniczej i czytali przepiękne historie swoim dzieciom lub wnukom.

W klasach drugich to Babcie czytały przepiękną opowieść "Babcia na jabłoni" Miry Lobe. W innych klasach, mamy czytały swoim i innym dzieciom. A dzieciom ze szkolnej świetlicy czytali starsi koledzy z klas szóstych. Przyjemnie było posłuchać przygód nieposłusznego Koziołka - "Nie płacz Koziołku", "Przygody Żabki" czy wesołych wierszy Juliana Tuwima.

Regulamin konkursu

  1. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas VI- VIII. Przebiega w III etapach.
  2. Nauczyciele zgłaszają chęć udziału danej szkoły w konkursie do dnia 24 stycznia 2020 r.
    W tym celu wypełniają załączony formularz i przesyłają na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Do szkół, które zgłoszą udział w konkursie, zostanie przesłany drogą elektroniczną test wraz z kluczem odpowiedzi. Etap szkolny powinien się odbyć w dniach 29 -31 stycznia 2020 r. Testy sprawdza szkolna komisja konkursowa. Do 7 lutego 2020 r. do organizatora powinien dotrzeć protokół  przebiegu konkursu według wzoru dostarczonego z testem.
  3. Uczestnicy startujący w pierwszym etapie szkolnym mają za zadanie przeczytać tragedię Juliusza Słowackiego pt. „Balladyna” i rozwiązać test z pytaniami wielokrotnego wyboru oraz pytaniami otwartymi otrzymanymi od organizatora konkursu. Do etapu międzyszkolnego przechodzi jeden uczeń z najwyższą punktacją z każdej startującej szkoły.
  4. W sytuacji, gdy powstaną trudności z wyłonieniem jednego zwycięzcy (np. czworo uczniów uzyska tę samą wysoką liczbę punktów), szkolny koordynator konkursu powinien przeprowadzić dogrywkę. Jej forma pozostaje w gestii szkolnego koordynatora. W etapie międzyszkolnym może wziąć udział tylko jedna osoba z danej szkoły.
  5. Etap międzyszkolny będzie składał się z dwóch części –półfinału i finału. Obie rozegrają się 6 marca 2020 r. o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Urzędu Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy. W części półfinałowej uczestnicy rozwiązują test. Do ścisłego finału przechodzi dziesięcioro uczniów z najwyższą punktacją. Finał będzie miał charakter turnieju. Uczniowie staną do rywalizacji w konkurencjach związanych z treścią książki Juliusza Słowackiego oraz wyszczególnionymi poniżej  Uczestnicy powinni wykazać się spostrzegawczością, refleksem, dobrą pamięcią, umiejętnością skojarzeń, a przede wszystkim, znajomością lektury.
  6. Dla uczestników II etapu konkursu, ich opiekunów oraz dla szkół startujących w konkursie przewidziane są dyplomy pamiątkowe. Zdobywcy miejsc I - III otrzymają cenne nagrody rzeczowe ufundowane przez Urząd Dzielnicy Targówek.
  7. W przypadku zgłoszenia dużej liczby szkół organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany formuły II etapu po wcześniejszym powiadomieniu uczestników. Zagadnienia konkursowe nie ulegną
  8. Opiekun ucznia startującego w etapie półfinałowym zobowiązany jest do dostarczenia organizatorom w dniu półfinału podpisanych załączników 2 i 3.

 Chętni uczniowie zgłoszą się do biblioteki

Zakres materiału

ETAP SZKOLNY

  • Słowacki „Balladyna”

PÓŁFINAŁ I FINAŁ

  • Słowacki „Balladyna”
  • biografia J. Słowackiego na podstawie https://pl.wikipedia.org/wiki/Juliusz_S%C5%82owacki
  • pojęcia z zakresu teorii literatury i nauki o języku, np. dramat, tragedia, didaskalia, akt, scena, dialog, monolog, motyw, symbol, kontrast, ironia, tytuł, podtytuł, przedmowa, epilog, puenta, punkt kulminacyjny, środki stylistyczne, archaizm, eufemizm, anachronizm.
  • W eliminacjach szkolnych I miejsce zajęła Joanna Dębek z kl. 6a. Gratulujemy !

 

 

„Za górami, za morzami, w dalekiej krainie czarów…” tak najczęściej rozpoczyna się wiele baśniowych historii.

Taką krainą, gdzie marzenia dzieci spełniają się, jest zabawa w teatr.

Dzieci  lubią tworzyć, wymyślać fantastyczne historie, które potem ubierają w kolory, gesty i słowa. Trzeba  je tylko zainspirować ciekawą lekturą.

Podsunięty  przez nauczyciela pomysł staje się dziecięcym marzeniem. Uczniowie sami  otwierają drzwi do nowej przygody: wymyślają  teksty scenariuszy, przydzielają role, kreują bohaterów, a bogata wyobraźnia podsuwa coraz to nowe pomysły. Zabawa w teatr  nie tylko rozwija zainteresowania artystyczne, uczy wyrażać uczucia, wprowadza w świat radości i przygody, pomaga pokonać stres.

Takie uczucia towarzyszyły uczniom, gdy biblioteka stawała się zaczarowanym światem, gdzie wyobraźnia rządziła się swoimi prawami. Spektakle „Calineczka”, „Plac Trzech Krzyży”, „O przygodach księcia, który szukał prawdziwej księżniczki”, dostarczyły wielu pięknych przeżyć artystycznych, a spektakl  „Bajka” na podst. utworu H. Sienkiewicza potwierdził, że najważniejsze w człowieku jest dobro.

Szkolna biblioteka jest miejscem, gdzie wspólnie tworzymy teatr i potrafimy się nim dzielić z innymi. Od lat przyjaźnimy się z mieszkańcami DPS „Gniazdo Rodzinne”. W tym roku szkolnym, 18 listopada mieliśmy okazję zaprezentować nasze spektakle mieszkańcom z okazji Europejskiego Dnia Seniora. Przed Świętami Bożego Narodzenia też odwiedziliśmy Seniorów. Na wspólnym spotkaniu, uczniowie mogli wysłuchać wielu  ciekawych epizodów  z lat młodości mieszkańców Domu Opieki. Było wspólne czytanie książki „ Babcia na jabłoni” Miry Lobe (Rosenthal Hilde Mirjam), przepięknie opowiedzianej historii o chłopcu, którego największym pragnieniem było mieć swoją babcię. Wzruszające chwile na długo pozostaną w pamięci uczniów i Seniorów.

Dobrze, że możemy darować sobie wzajemnie trochę czasu i serca.

                                                                                                                                            

Nowele polskie lekturą Narodowego Czytania 2019
Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania  Nowele polskie. Prezydent Andrzej Duda z Małżonką dokonali wyboru z ponad stu propozycji tytułów przesłanych do Kancelarii Prezydenta.

  • Dobra pani - Eliza Orzeszkowa;
  • Dym - Maria Konopnicka
  • Katarynka - Bolesław Prus
  • Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą) - Bruno Schulz
  • Orka - Władysław Stanisław Reymont
  • Rozdzióbią nas kruki, wrony… - Stefan Żeromski
  • Sachem - Henryk Sienkiewicz
  • Sawa (z cyklu: Pamiątki Soplicy) - Henryk Rzewuski

W naszej szkole Narodowe Czytanie trwało cały tydzień.

My czytaliśmy  nowele : „Katarynka” B. Prusa i „Sachem” H. Sienkiewicza.

Wzięliśmy udział !

7 czerwca 2019 roku o godz. 10.00 ponad 400 tys. młodych osób z całej Polski (i nie tylko) czytało książki. Chcieli obalić stereotyp i pokazać, że lubią czytać. Przy okazji próbowali pobić ustanowiony dwa lata temu rekord 459 409 osób czytających w tym samym momencie.
Tak naprawdę rekord był pretekstem, a chodziło o to, by sobie poczytać. Bez przymusu, w miłych okolicznościach, we wspólnym gronie.
Biblioteki, szkoły, przedszkola i inne instytucje z całej Polski stworzyły największą akcję czytelniczą na niespotykaną dotąd skalę. My dołożyliśmy do tego swoją cegiełkę. Czytaliśmy prawie wszyscy w bibliotece, w salach lekcyjnych, na boisku szkolnym.

Czytanie jest fajne! O naszym czytaniu czytaj na:
https://czytamy.org/sprawozdanie/2019/10322/Szkola-Podstawowa-nr171-im-Stanislawa-Staszica

Kontakt

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica
05-075 Warszawa
ul. Armii Krajowej 39

Tel.: 22 773 90 52
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.